SSL-certificaat van Xolphin Powered by Cloud VPS - High Availability Cloud Servers Steun Nucia, doneer!
Resultaten 1 tot 12 van de 12
    Schermafbeelding van Lollerd
    Technische vaardigheid
    3. Ervaren
    Besturingssysteem
    Windows 10 Home 64 bits
    Antivirus
    McAfee
    Firewall
    McAfee + Windows Firewall

Intel ge´ntegreerde grafische kaart

Hey iedereen,

Iets wat gedurende de laatste dagen mijn hoofd pijnigde was het volgende:

ik heb een Dell XPS 17 aangeschaft een tijdje geleden. Deze heeft volgende specificaties:
    - Windows 7 Home Premium 64 bits
    - Intel(R) Core (TM) i7-2760QM 2.4 GHz
    - NVIDIA Geforce GT 555M grafische kaart met Optimus mogelijkheid

Nu, toen ik hem aankocht, viel me direct de 'optimus' mogelijkheid op van NVIDIA. Dus ik dacht dat ik deze zou kunnen gebruiken. Maar dat blijkt dus momenteel niet, behalve als ik iets over het hoofd zie.

Verschillende sites zeggen dat de i7-2760QM een ge´ntegreerde grafische kaart heeft, namelijk een 'Intel HD Graphics 3000'. Dus normaal gezien, met de optimus mogelijkheid van NVIDIA, zou ik tussen deze twee grafische kaarten moeten kunnen schakelen via de opties van NVIDIA.
    Maar het probleem is dat ik deze ge´ntegreerde grafische kaart nergens terugvind...
    Via apparaatbeheer is er onder beeldschermadapters enkel NVIDIA. En er zijn geen apparaten met een uitroepteken (dus niets dat geen stuurprogramma's heeft).
    In de BIOS zie ik ook nergens een optie voor de ge´ntegreerde kaart te activeren.
    Indien ik de NVIDIA grafische kaart uitschakel, neemt de gewone VGA-adapter het over.
    Via de opties van NVIDIA kan ik ook nergens die grafische kaart kiezen...

Nu is mijn vraag: hoe kan ik die kaart inschakelen? heeft Dell deze misschien opzettelijk uitgeschakeld? Of hebben ze deze weggehaald (alhoewel dat niet kan heb ik gelezen...)?
    Indien iemand hierover meer weet, dat zou heel tof zijn !

Misschien ook nog iets dat ik zou moeten vermelden is het feit dat de grafische kaart die ik heb 3D mogelijkheden heeft. Ik heb ook gelezen dat de Optimus optie blijkbaar ook niet werkt met 3D grafische kaarten.

Maar mijn hoofdvraag is dus over die ge´ntegreerde grafische kaart van Intel die er normaal gezien zou moeten zijn.... Want doordat mijn NVIDIA grafische kaart constant gebruikt wordt, draait mijn ventilator ook voortdurend (lawaai....).
    Ik ben sowieso van plan om naar Dell te bellen hierover, maar ben niet zeker of dat ze hierop wel een antwoord op zullen kunnen geven (of willen...).

Alvast bedankt!
    Laatst gewijzigd door Lollerd; 29-12-12 om 22:08.

Schermafbeelding van maser00

Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Windows 8 Pro 64
    Antivirus
    Microsoft Defender/MSE
    Firewall
    Windows Firewall
    Blog Berichten
    1
    Ikzelf heb de 15r SE, die heeft ook switchable graphics, maar dat is wel een AMD video kaart en de intel HD 4000, dus niet helemaal hetzelfde.

Heb je alle software ge´nstalleerd voor videokaart en van Intel (of heb je deze software niet verwijderd) ? Normaal moet je dit bij je Nvidia software kunnen instellen. Natuurlijk hangt dit ook af van welke energie instellingen jij neemt. Als jij alles op max performance zet zal hij waarschijnlijk jouw Nvidia kaart gebruiken, zet je het op low/balanced/switchable zal hij waarschijnlijk switchen afhankelijk van de software die je gebruikt.

Technische vaardigheid
    3. Ervaren
    Besturingssysteem
    Windows 10 Home 64 bits
    Antivirus
    McAfee
    Firewall
    Alle software die ik kan installeren is ge´nstalleerd. NVIDIA drivers zijn geupdate. Heb ook geprobeerd oude drivers er terug op te zetten (via DELL site gedownload) maar dat helpt ook niet. Intel software wil mijn laptop niet installeren, aangezien die geen Intel HD grafische kaart vindt. Ik denk niet dat ik bestaande software ooit verwijderd heb. Drivers en software van chipset van Intel is daarentegen wel allemaal ge´nstalleerd.
    Het probleem is gewoon dat ik ook in het NVIDIA configuratiescherm de tweede grafische kaart niet te zien krijg. Onder '3D-instellingen beheren' staat er een optie CUDA GPU's, waaronder ik enkel mijn NVIDIA Geforce grafische kaart zie.
    Energie-instellingen brengen geen verandering. Zelfs op 'energiebesparing' werkt hij op NVIDIA, zelfs al doe ik niets...

Schermafbeelding van Compizfox
    Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Anders
    Antivirus
    -
    Firewall
    netfilter
    Misschien dat in de BIOS de IGP in die i7 uitstaat?
    Powered by 1,3,7-trimethyl-1H-purine-2,6(3H,7H)-dione

Technische vaardigheid
    3. Ervaren
    Besturingssysteem
    Windows 10 Home 64 bits
    Antivirus
    McAfee
    Firewall
    In mijn BIOS vind ik nergens een optie of dergelijke die iets zegt over de IGP of grafische kaart... Dus via de BIOS zal het niet gaan

Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Windows 8 Pro 64
    Antivirus
    Microsoft Defender/MSE
    Firewall
    Windows Firewall
    Blog Berichten
    1
    Meestal is het probleem net andersom, jij wilt dat die Nvidea kaart het moet overnemen, maar dat doet hij niet.

Maar het probleem is dat ik deze ge´ntegreerde grafische kaart nergens terugvind...
    Via apparaatbeheer is er onder beeldschermadapters enkel NVIDIA. En er zijn geen apparaten met een uitroepteken (dus niets dat geen stuurprogramma's heeft).
    In de BIOS zie ik ook nergens een optie voor de ge´ntegreerde kaart te activeren.
    Indien ik de NVIDIA grafische kaart uitschakel, neemt de gewone VGA-adapter het over.
    Via de opties van NVIDIA kan ik ook nergens die grafische kaart kiezen...
    Ik begin te denken dat dit gewoon niet werkt, maar ik heb geen idee of dat kan - of een processor wel kan werken ook al is het grafische deel stuk. Ik ken die architectuur ervan niet. Dat je het niet ziet onder appraatbeheer en dat die in VGA over gaat kan enkel als deze niet werkt denk ik.

Ik zou gewoon eens naar Dell bellen.

Technische vaardigheid
    3. Ervaren
    Besturingssysteem
    Windows 10 Home 64 bits
    Antivirus
    McAfee
    Firewall
    Ja, ik weet dat het allemaal heel raar klinkt, maar voor mij is het even raar .
    Ik zal ÚÚn van de volgende dagen eens naar Dell bellen, en dan iets laten weten wat het probleem nu eigenlijk was (indien zij het me gaan kunnen zeggen ).
    Merci voor de hulp!!!

Technische vaardigheid
    3. Ervaren
    Besturingssysteem
    Windows 10 Home 64 bits
    Antivirus
    McAfee
    Firewall
    Iets wat me ook is binnengeschoten is het volgende:
    Een paar maanden geleden was het wel zo dat mijn laptop ongelooflijk warm werd (maar echt tot het punt dat het bijna niet meer aan te raken viel...). Toen dit een paar keer voorkwam, heb ik een tooltje ge´nstalleerd om de temperatuur in het oog te houden. Maar sindsdien is dit niet meer gebeurd. Misschien dat die ge´ntegreerde grafische kaart kapot gegaan is?

Maar hoe dan ook, ik heb ook naar Dell gebeld. De gast van de technische dienst heeft me verteld dat het normaal is dat de ge´ntegreerde grafische kaart niet te zien is, omdat die echt in de processor zit. De overschakeling tussen deze grafische kaart en die van NVIDIA gebeurt automatisch, en wordt helemaal door de computer zelf geregeld. Indien de ge´ntegreerde grafische kaart kapot gegaan zou zijn, zou de computer gewoon heel raar beginnen doen, wat dus niet het geval is...
    Het volgende is me ook opgevallen: heb ook een tooltje van Dell meegekregen, nameljk de Intel Turbo Boost Techbologie monitor. Zo kan ik zien wat mijn processor nu allemaal opdoet aan Hz. Het is me wel opgevallen dat wanneer ik een game speel, deze blijft hangen op 2.4GHz.
    Indien mijn computer niet te overbeladen wordt, kan deze oplopen tot 3.4GHz (= TurboBoost technologie) (wel maar 1 processor dan). Dit was ik vergeten te zeggen in mijn uitleg, dat er ook een TurboBoost technologie ingebouwd is.
    Wat ik denk is dat de grafische kaart die er gebruikt wordt, dan gelinkt is aan het aantal Hz dat verbruikt wordt, of kan dit niet? Indien TurboBoost wordt ingeschakeld, zou dat dan op de Intel grafische kaart werken...

Dit maar om eventueel andere mensen te helpen die ook met een gelijkaardig probleem zitten, wat dus eigenlijk geen probleem blijkt te zijn . Maar ik blijf het nogal raar vinden...

Bedankt voor alle hulp!!!
    Laatst gewijzigd door Lollerd; 02-01-13 om 12:21.

Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Windows 8 Pro 64
    Antivirus
    Microsoft Defender/MSE
    Firewall
    Windows Firewall
    Blog Berichten
    1
    Maar hoe dan ook, ik heb ook naar Dell gebeld. De gast van de technische dienst heeft me verteld dat het normaal is dat de ge´ntegreerde grafische kaart niet te zien is, omdat die echt in de processor zit. De overschakeling tussen deze grafische kaart en die van NVIDIA gebeurt automatisch, en wordt helemaal door de computer zelf geregeld.
    Ja, dat gebeurt automatisch, maar ik kan die toch zien en ook regelen. Heb ook even intel turoboost gestart:

https://dl.dropbox.com/u/52838329/scrn.PNG
    Laatst gewijzigd door maser00; 02-01-13 om 23:18.

Technische vaardigheid
    3. Ervaren
    Besturingssysteem
    Windows 10 Home 64 bits
    Antivirus
    McAfee
    Firewall
    Hmmm, dan moet ik nog eens terug naar Dell bellen denk ik . Ik laat nog iets weten...

Technische vaardigheid
    3. Ervaren
    Besturingssysteem
    Windows 10 Home 64 bits
    Antivirus
    McAfee
    Firewall
    Oke, het zit dus zo.

Dell heeft gezegd dat deze situatie normaal is. Ze zeiden dat dat allemaal automatisch gebeurd door de computer zelf, etc. etc., maar daar klopt dus niets van.
    Heb nog zelf zitten zoeken, en er zijn blijkbaar heel veel mensen die hetzelfde probleem hebben met de XPS 17. Maar de reden is dus de 3D mogelijkheid van de laptop.

Doordat de laptop 3D ondersteund en ingebouwd heeft, is de interne grafische kaart blijkbaar niet eens aangesloten of zoiets. Hij zit daar maar gewoon op het moederbord .
    Alles erover in dit gigantisch forumtopic: http://gathering.tweakers.net/forum/...ages/1483869/1

De technieker van Dell is dus langsgeweest (de dag nadat ik gebeld heb, wat wel mooi was ), en het overvloedig blazen van de ventilator lag dus gewoon aan de ventilator en de koeleenheid, niet aan een probleem met de grafische kaart of dergelijke. Nu werkt hij veel stiller , en batterij gaat ook stukje langer mee, aangezien hij niet voortdurend moet blazen.

Dus conclusie, de XPS 17 kan de ge´ntegreerde kaart van Intel niet gebruiken indien deze 3D mogelijkheden heeft...

Bedankt voor alle hulp!

Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Windows 8 Pro 64
    Antivirus
    Microsoft Defender/MSE
    Firewall
    Windows Firewall
    Blog Berichten
    1