SSL-certificaat van Xolphin Powered by Cloud VPS - High Availability Cloud Servers Steun Nucia, doneer!
Resultaten 1 tot 3 van de 3

Technische vaardigheid
    1. Starter
    Besturingssysteem
    Windows XP Home/Pro
    Antivirus
    AVG
    Firewall
    Windows Firewall

Nieuwe laptop: i3 vs i5 en meerwaarde pro SSD-drive

Hallo!

M'n vriendin en ik willen een nieuwe laptop kopen. Nu heeft zij zich laatst in een winkeltje laten adviseren, maar ik wil hier toch even iets checken over de info die zij gekregen heeft.

Allereerst over ons laptopgebruik: dat blijft in principe beperkt tot Office en internet, waarbij ik wel moet zeggen dat ik geregeld tg internetvensters open heb staan. Ik speel ook wel 'ns wat spelletjes online, maar dan hebben we het over simpele dingen zoals kaartspelletjes, eenvoudige sportspelletjes (dart of pool) en eigenlijk maar n spelletje waarbij de ping wel van belang is (een soort combinatie van voetbal en airhockey tegen andere mensen), maar dat is het dan ook. Geen grote spellen of zo.

Momenteel hebben we een Toshiba Satellite L650 1CN laptop met i5 processor. Nu werd m'n vriendin een i3 processor geadviseerd. Is dat dan een stap terug of maakt dat niet uit voor de manier waarop wij de laptop gebruiken?

Daarnaast adviseerde hij om de 500 GB harde schijf bij een nieuwe laptop te vervangen door een 250 GB pro SSD-drive. Die zou voor betere opstart en werking van de programma's zorgen. Klopt dit inderdaad? Zouden jullie ons dit ook adviseren? Of zal hij m'n vriendin verkeerd begrepen hebben over mijn online gaming en dit voor 'zwaarder' hebben aangezien (want dat had ze zoals ik haar heb begrepen mij niet goed genoeg uitgelegd)?

Hopelijk kunnen jullie me een beetje hierin adviseren. Alvast hartelijk dank!

Groeten Rhodry

Hoofd businessbeveiliging Schermafbeelding van Eagle Creek

Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Windows 10 Enterprise 64 bits
    Antivirus
    Kaspersky
    Firewall
    Kaspersky
    Blog Berichten
    9
    Rhodry ,

. Nu werd m'n vriendin een i3 processor geadviseerd. Is dat dan een stap terug of maakt dat niet uit voor de manier waarop wij de laptop gebruiken?
    Dat is niet direct te beantwoorden. Er zijn van zowel de i3 als de i5 drie generaties verschenen. Een i3 3e generatie kan zeker beter presteren dan een i5 eerste generatie. Daarnaast is binnen i3 en i5 een aantal subtypes beschikbaar.

Generiek gesproken kan je stellen dat een i3 geschikt is voor basale taken. Hij beschikt over wat men noemt 2 fysieke kernen en 2 logische kernen. Zonder in technische details te treden kun je stellen dat er 2 "werkkrachten" beschikbaar zijn en 2 "virtuele" krachten bijgeschakeld kunnen worden. Een i5 beschikt echter over 4 kernen; "werkkrachten", en is daarom onder zware belasting beter in staat taken te verdelen.

Wanneer je spreekt over internetten, Office-documenten en darten of poolen zou een i3 waarschijnlijk prima mee moeten kunnen komen. Heb je voor (nagenoeg) hetzelfde budget echter een i5, dan verdient die wel de voorkeur.

Maar om terug te komen op je daadwerkelijke vraag: in theorie is i5 -> i3 achteruitgang, in de praktijk hoeft dit niet te verschillen, afhankelijk van de generatie processor en het subtype.

Daarnaast adviseerde hij om de 500 GB harde schijf bij een nieuwe laptop te vervangen door een 250 GB pro SSD-drive. Die zou voor betere opstart en werking van de programma's zorgen. Klopt dit inderdaad?
    Jazeker! Hoewel "pro SSD-drive" geen officiele term is. Gaat het toevallig om de Samsung 840 Pro? Dat is een specifiek typenummer.
    Een traditionele HDD (zeker voor laptops) is vrij traag en een SSD levert absolute winst op. Dan spreken we juist niet over zaken als gaming maar juist over dagelijks gebruik.

Het rapaille dat per Przewalskipaard arriveerde bij het feeriek gesitueerde etablissement - komma -

"Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid"

Schermafbeelding van maser00

Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Windows 8 Pro 64
    Antivirus
    Microsoft Defender/MSE
    Firewall
    Windows Firewall
    Blog Berichten
    1
    Volgens mij is een i3 zeker voldoende voor u, een i5 is natuurlijk beter, maar of je hier veel verschil van ziet bij normaal gebruik... Het is een veel beter om een laptop te nemen met i3 + een deftige SSD dan een i5 + harde schijf voor dezelfde prijs. Zorg wel zeker dat je de Ivy Bridge generatie hebt (= laatste generatie). Ik weet niet hoeveel je wil spenderen aan die laptop, maar een 250 gig SSD is toch wat prijzig, misschien is 128 gig genoeg?

Als je af en toe wat spelletjes speelt kan het wel handig zijn een aparte GPU te hebben dan de HD graphics 4000 op die intel processoren. Die HD graphics zijn goed voor het gewone gebruik en zorgen dat je batterij spaart, die andere GPU kan dan extra prestaties leveren wanneer je spelletjes speelt.

Ik zou je het volgende aanraden bij het aankoop van een laptop:

- een i3 of i5 Ivy Bridge processor met HD graphics 4000
    - een 1920 op 1080 pixels scherm (full hd)
    - aparte GPU (alhoewel niet noodzakelijk)
    - min. 128 gig SSD
    - accu van min 3 uur bij normaal gebruik.
    - aparte harde schijf (intern) naast de SSD voor opslag van foto's, documentsn, backups... is aangeraden

Ik heb zo zelf een paar maanden geleden een Dell Inspiron 14R SE gekocht. Deze heeft een 14" scherm, i5 Ivy Bridge, aparte GPU, 1TB harde schijf, full HD beeldscherm en 8 gig ram. Ik heb daarbij ook het verlichte toetsenbord genomen (40 euro) en heb de DVD drive vervangen door een "Caddy". De harde schijf die in de laptop zit, zit nu in de caddy en een Samsung 830 128-gig zit in waar de harde schijf zat. Dit was in totaal +- iets meer dan 800 euro.

Ik vind zelf dat er wel wat goeie laptops bij Dell zijn en ook de Lenevo Thinkpads zijn zeker de moeite.

Forum Rechten